اقتصاد

تولید سالانه ۳۰ تا ۵۰ تن هسته اولیه در کشور 

تولید سالانه ۳۰ تا ۵۰ تن هسته اولیه در کشور 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، بهرام علیزاده رئیس بخش تحقیقات دانه‌های روغنی، در بازدید اصحاب رسانه از مزارع دانه های روغنی گفت: محصولاتی که اینجا کشت می‌شود شامل آفتابگردان روغنی، سویا و کنجد هستند. هیچ یک از این سه محصول در عرصه زراعت استان البرز حضور ندارند. 

وی افزود: فعالیت ما به صورت ملی است و تحقیقات را برای کل کشور انجام می‌دهیم. سویا بیشتر در سواحل خزر کشت می‌شود، آفتابگردان در سرتاسر کشور قابلیت رشد دارد و کنجد عمدتاً در نیمه جنوبی کشور کشت می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات دانه‌های روغنی با اشاره به سابقه ۵۵ ساله بخش تحقیقات دانه‌های روغنی که از سال ۱۳۴۸ تأسیس شده است، افزود: بخش تحقیقات ما بر روی پنج محصول اصلی دانه‌های روغنی شامل آفتابگردان، سویا و کنجد تحقیق می‌کند. این تحقیقات شامل به نژادی، بهزادی و تولید بذرهای جدید است.

علیزاده افزود: محصولات تابستانه مانند آفتابگردان، سویا و کنجد از اردیبهشت تا اواسط تیر کشت شده و برداشت آن‌ها به انتهای شهریور تا اوایل آبان انجام می‌شود.

علیزاده ادامه داد: بخش تحقیقات دانه‌های روغنی سالانه میانگین ۴۰ تا ۶۰ پروژه به نژادی، به زراعی و بررسی بیماری‌ها را مدیریت می‌کند و تاکنون ۶۱ رقم مختلف معرفی کرده است. از جمله این ارقام می‌توان به ۱۸ رقم سویا، ۱۵ رقم کلزا، ۱۲ رقم آفتابگردان، ۱۰ رقم کنجد و ۶ رقم گلرنگ اشاره کرد. از این تعداد، ۱۵ رقم به بخش خصوصی واگذار شده و برونسپاری شده‌اند.

وی همچنین به حجم تولیدات بخش تحقیقات اشاره کرد و گفت: دفتر دانه‌های روغنی سالانه بین ۳۰ تا ۵۰ تن تولید هسته‌های اولیه را هدایت می‌کند. سه وظیفه اصلی این بخش شامل معرفی ارقام جدید گیاهی، تولید هسته‌های اولیه بذری و ارائه دستورالعمل‌های زراعی برای بهره‌برداری از حداکثر پتانسیل ژنتیکی محصولات است.

علیزاده اهداف اصلاحی را به شرح زیر بیان کرد: یکی از اهداف ما پرمحصول بودن گیاهان است. همچنین، درصد روغن بالا، زودرس بودن و تحمل به بیماری‌های گیاهی و تنش خشکی از اهداف مهم ما هستند. ما همچنین به دنبال بهبود کیفیت روغن و کنجاله این محصولات هستیم.

وی در پایان افزود: از محصولاتی که در این مزرعه ملاحظه می‌کنید، آفتابگردان، سویا و کنجد را داریم. در حال حاضر، دو رقم آزاد شده آفتابگردان و دو رقم هیبرید جدید در این مزرعه وجود دارد. در ادامه، تولید بذرهای اولیه سویا و آزمایشات به نژادی آن را خواهیم داشت و همچنین لاین‌های کنجد مقاوم به ریزش را مشاهده خواهیم کرد. ارقام مقاوم به ریزش در کنجد می‌توانند با کمباین برداشت شده و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر هستند.

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا